29 januari 2022

Een stem in de nacht...

Na jaren van voorbereiding is 27 januari jl. het bestemmingsplan voor het Hessingterrein in de gemeenteraad behandeld. Wat het startpunt zou moeten zijn tot realisatie van een mooi bouwplan ingepast in de omgeving, is uitgelopen op een drama.

Op 29 november 2018 zijn de randvoorwaarden voor dit gebied vastgesteld, gesteund door de SGP. De SGP heeft destijds aangegeven dat deze randvoorwaarden een waarborg vormen voor een goede verankering van de kwetsbaarheid van het gebied in het op te stellen bestemmingsplan. De ontwikkelaar, Verwelius, heeft aan de hand daarvan een bestemmingsplan opgesteld dat past binnen de eerder vastgestelde ruimtelijke randvoorwaarden. Wat de SGP betreft een helder kader. Dit kader heeft geresulteerd in het voorliggende plan waaraan meerdere jaren is gewerkt. Ook de provincie heeft aangegeven dit een goed plan te vinden, mede omdat het op een zorgvuldige manier is ingepast in de kwetsbare omgeving. Een plan dus dat de goedkeuring van de SGP kan wegdragen, en dit plan zou door de kleinst mogelijke meerderheid door de raad worden gesteund. De afgelopen tijd is er veel tijd gestoken in de bespreking van het plan in onder meer informatieavonden en commissievergaderingen. Ook in de gemeenteraad van 27 januari is uitgebreid gesproken over het plan.

Dan komt, vlak voor middernacht, de stemming over het plan. Tot verbazing van bijna iedereen in de zaal laat Margriet van de Vooren (CDA) een tegenstem horen. Voor de SGP is een helder uitgangspunt dat ieder raadslid zonder last stemt, zoals dat in onze Grondwet staat. Het is goed dat dit in ons duale stelsel mogelijk is. Dit betekent dat ook een raadslid van een coalitiepartij tegen een voorstel van een eigen wethouder kan stemmen. Daar gaat het ons echter niet om. Het gaat om de manier waarop dit is gebeurd. Zonder aankondiging vooraf in haar eigen fractie, zonder stemverklaring in de raad over de reden van haar tegenstem, horen we alleen ‘tegen’. De SGP vindt zo’n actie ongehoord, alsof de wethouder van haar eigen partij een dolk in de rug gestoken krijgt. Bijna kwetsend is de euforie waarvan sommige oppositiepartijen daarna blijk hebben gegeven. Een tegenstem met verstrekkende (financiële) gevolgen voor de gemeente De Bilt. Een tegenstem ook die niet past bij een betrouwbare overheid waarvoor communicatie en transparantie sleutelwoorden zijn. Een overheid die doet wat ze zegt. De reikwijdte van deze tegenstem heeft Margriet waarschijnlijk niet begrepen. Om over de gevolgen van deze actie voor het CDA maar niet te spreken.

Een stem in de nacht...