25 januari 2022

Verkeer en vervoer

Het verkeer blijft om aandacht vragen. Nog steeds neemt het aantal auto’s toe. De SGP vindt dat de belangrijke doorgaande verkeersstromen zoveel mogelijk buiten de woonkernen moeten blijven. Het openbaar vervoer (OV) is een belangrijk middel, dat we efficiënt willen inzetten. Het fietsverkeer kan worden geoptimaliseerd. De SGP zet sterk in op de verduurzaming van het vervoer.

Optimale doorstroom

Om de bereikbaarheid te vergroten pakt de gemeente actuele verkeersknelpunten met spoed aan, ook op de plekken waar autoverkeer stroopt.

Concreet

  • Actuele verkeersknelpunten, zoals de bereikbaarheid van de kernen De Bilt en Bilthoven moeten voortvarend worden aangepakt.
  • De aanleg van een randweg in De Bilt is nodig als oplossing voor een verbetering van de verkeerscirculatie in de spitsuren. Daarmee kunnen onder meer verkeersknelpunten op de Groenekanseweg en in Bilthoven centrum worden aangepakt.
  • Bij woningbouw moet altijd sprake zijn van een goede verkeersafwikkeling. Nieuwe woningbouw mag de verkeersdruk niet onevenredig belasten.
  • Er moeten altijd goede ov-verbindingen vanuit de kernen in stand gehouden worden. Er moet onderzocht worden of het efficiënt is om op zondag en ’s nachts een bus te laten rijden op vaste tijden.
  • Het filegebruik moet worden gestimuleerd door een optimale ontsluiting van woonwijken voor fietsers. Ontbrekende schakels in het fietspadennet moeten worden ingevuld. Wachttijden voor fietsers bij verkeerslichten moeten zoveel mogelijk worden beperkt.
  • Bij treinstations worden voldoende parkeervoorzieningen voor fietsers en auto’s gerealiseerd, zoveel mogelijk met camerabewaking.
  • De bevoorrading van supermarkten en grootwinkelbedrijven moet zodanig worden uitgevoerd dat de overlast voor omwonenden minimaal is. Vervoer buiten de spits moet in samenwerking met bedrijven en organisaties worden gestimuleerd.
  • De kwaliteit van het gemeentelijke weggennet verdient meer aandacht. Met name wegen met veel zwaar verkeer en busroutes, dienen beter geïnspecteerd en onderhouden te worden.
  • Klachten over de kwaliteit van fiets- en voetpaden worden serieus behandeld en zo snel mogelijk verholpen. Een voorbeeld is het voetpad langs de Dorpsweg in Maartensdijk, waar wortelgroei tot gevaarlijke situaties voor voetgangers zorgt.
  • Rond winkelcentra (o.a. Maertensplein en Bilthoven centrum) wordt voldoende parkeergelegenheid voor auto’s en fietsen gerealiseerd.
  • Bewoners denken mee als het gaat over het parkeerbeleid in hun directe woonomgeving.

Veiligheid

Verkeersveiligheid is voor de SGP heel belangrijk. De inzet is altijd om de verkeersstromen zo te geleiden dat iedereen op een zo veilig mogelijke manier kan deelnemen aan het verkeer. De wegen naar en rond scholen hebben de speciale aandacht.

Concreet:

  • We willen veilige fiets- en wandelroutes van en naar de scholen en andere belangrijke centra in de gemeente De Bilt garanderen.
  • De gemeente De Bilt werkt samen met maatschappelijke organisaties, scholen en bedrijven om veilig verkeersgedrag te bevorderen. Mogelijke voorbeelden zijn:
    • Theorie- en praktijkexamens op scholen;
    • Scootmobiel cursussen;
    • Cursussen voor senioren op elektrische fietsen;
    • Wijkacties om gedragsveranderingen te realiseren.
    • Wegen richten we duurzaam en veilig in en 30 km/h-zones moeten echt voldoen aan de hiervoor geldende eisen.
    • Regelmatige controles op te hard rijden in de bebouwde kom en woonwijken.
    • De kruising Nachtegaallaan/Dorpsweg in Maartensdijk wordt aangepast om de verkeersveiligheid op dat punt te verbeteren;

Duurzaam vervoer

Vervoer wil de SGP niet alleen goed geregeld hebben, maar ook zo schoon mogelijk. Hiervoor zijn goede OV-mogelijkheden noodzakelijk. Elektrisch vervoer is hierbij van belang maar ook het gebruik van waterstof of LNG verdient hierbij aandacht.

Concreet:

  • Naar alle dorpskernen blijven er snelle en goede OV-verbindingen bestaan. Hierbij worden woonwijken en bedrijventerreinen  blijvend bereikbaar met het OV.
  • Er wordt zoveel mogelijk steun verleend aan het realiseren van voorzieningen voor nieuwe vormen van duurzame energievoorziening van voertuigen. Denk aan het tanken van alternatieve brandstoffen of het laden met elektriciteit.
  • De mogelijkheid om voor particulieren om de eigen auto die voor de deur kan worden geparkeerd, op een veilige en verantwoorde wijze op te laden vanaf hun eigen grond, bijvoorbeeld via een kabelgoot in het trottoir, dient te worden bevorderd.
  • Over de buslijnen die ’s avonds laat en ’s zondags niet rendabel zijn, vindt overleg plaats met de vervoersmaatschappij. Gestreefd wordt om op afroep kleine elektrische bussen te laten rijden in plaats van grote bussen met één of twee passagiers.