3 februari 2015

Aandacht voor parkeergelegenheid Maertensplein

De SGP-fractie heeft tijdens de raadsvergadering van januari aandacht gevraagd voor het aantal parkeerplaatsen op het heringerichte Maertensplein. Dit worden er te weinig. Ook het in- en uitrijden van het parkeerterrein kan beter.

Wie nu gaat winkelen aan het Maertensplein kan niet om de werkzaamheden heen. De oude parkeerplaats ligt helemaal open om vervolgens opnieuw en anders aangelegd te worden. Het aantal parkeerplaatsen wordt in het oorspronkelijke plan met een klein aantal uitgebreid. De vraag naar parkeerplaatsen is echter, zeker in het weekend, groot. Ondernemers hebben hierover hun onvrede geuit bij de fractie. Daar komt bij dat de huisartsenpost definitief gehuisvest is aan het Maertensplein. Het aantal auto’s wat het gebied bezoekt wordt meer.

De SGP-fractie denkt dat met een geringe aanpassing van het plan het aantal parkeerplaatsen verhoogd kan worden met ongeveer 10 plaatsen. Hierdoor heeft de consument meer kans op een parkeerplek. Wie ergens goed kan parkeren, komt terug. Goed dus voor het winkelplezier en ook voor de klandizie van ondernemers. De SGP-fractie heeft met de ChristenUnie een motie ingediend met daarin de belangrijkste vraag dat er gekeken wordt en aandacht is voor voldoende parkeergelegenheid.

Het college gaf tijdens de behandeling van de motie aan dat er 7 extra parkeerplaatsen worden gerealiseerd ter hoogte van het voormalige terras van Dijckstate. De bushalte wordt verplaatst. Ook worden er waarschijnlijk extra parkeerplaatsen gerealiseerd aan de achterkant van het Maertensplein. Mogelijk worden er andere opties onderzocht. Een aanpassing van het huidige plan ziet het college niet zitten.

De SGP-fractie zal de ontwikkelingen zeer nauwlettend volgen en zeker opnieuw aan de bel trekken als blijkt dat parkeergelegenheid rond het Maertensplein problemen geeft.