3 december 2015

Afvalbeleid aantrekkelijker door financieel voordeel

Een goed plan van het college om burgers mee te laten denken hoe het afval in hun wijk het beste opgehaald kan worden. Samen met de PvdA-fractie diende de SGP-fractie een motie in, waarin gevraagd wordt om naast milieudoelstellingen ook de doelstelling na te streven om de afvalstoffenheffing te verlagen. Volgens de fracties bevordert en motiveert deze doelstelling de burger om mee te denken in het afvalstoffenbeleid. Maar belangrijker nog, om mee te werken aan een beter scheiden van afval.

Helaas was er geen meerderheid voor deze motie.

MOTIE

artikel 34 Reglement van Orde

De raad van de gemeente De Bilt in vergadering bijeen op 26 november 2015

Onderwerp: voorstel ‘scenario’s afvalbeleid’

De raad,

Constaterende dat:

• Het college voorstelt om met een aantal “afvalinzamelingscenario’s” een participatietraject te starten
  • Daarbij een concrete milieudoelstelling wordt gehanteerd, namelijk een scheidingspercentage van 75% en een hoeveelheid restafval van 100kg per inwoner per jaar
  • Een doelstelling ten aanzien van de hoogte van de afvalstoffenheffing ontbreekt

Overwegende dat:

• Draagvlak onder inwoners essentieel is voor het laten slagen van een andere, intensievere wijze van scheiden en aanbieden van afval
  • Een doelstelling ten aanzien van de hoogte van de afvalstoffenheffing, naast de milieudoelstellingen, gehanteerd dient te worden

Vraagt het college:

• Bij in de invoering van het nieuwe afvalbeleid ook te streven naar een substantieel lagere afvalstoffenheffing van minstens 10% en dit als doelstelling te hanteren, naast de milieudoelstellingen van 75% en 100kg
  • De definitieve scenario’s zoals deze voorgelegd worden aan de gemeenteraad af te wegen langs deze beide doelstellingen zodat de raad een integrale afweging kan maken

en gaat over tot de orde van de dag.

Indieners:

PvdA                                     SGP