5 februari 2022

Betrouwbaar bestuur

Interactie met de burger

Veel burgers ervaren een kloof tussen het bestuur en de burger. Dat is ernstig omdat daarmee de representativiteit van ons democratische stelsel wordt ondergraven. De SGP vindt het erg belangrijk dat deze kloof wordt overbrugd. Bestuurders moeten daarom zorgvuldig luisteren en actief betrokken zijn op het geheel van de samenleving.

Concreet:

• Het gemeentebestuur zoekt actief contact met de samenleving en luistert naar gevoelens en argumenten.
  • Het gemeentebestuur is allereerst verantwoordelijk voor het ‘algemeen belang’. Dat kan in strijd zijn met individuele belangen.
  • Het gemeentebestuur zet in op maximaal draagvlak onder de inwoners.

Besturen mét de samenleving

Het gemeentebestuur hoeft zijn publieke taak niet alleen uit te oefenen. Wat de burger zelf kan aanpakken, neemt de overheid niet over. Veiligheid, leefbaarheid en zorgaanbod vormen kerntaken van de gemeente.

Concreet:

• Het gemeentebestuur oefent zijn kerntaken uit mét de samenleving.
  • De gemeente stimuleert en maatschappelijke initiatieven bij de uitoefening van deze kerntaken.
  • De gemeente biedt ruimte voor het ‘zelf organiserend’ vermogen van de samenleving bij deze kerntaken.
  • De gemeente behoudt de democratische legitimiteit, ook in brede samenwerkingsverbanden. Denk bijvoorbeeld aan de veiligheidsregio’s en omgevingsdiensten; de gemeente blijft hierin een beslissende rol spelen.

Verbinden

Onze samenleving is heel gevarieerd. Er kunnen ontwikkelingen zijn die de veerkracht van een samenleving flink op de proef stellen. Het gemeentebestuur zet zich in voor vreedzaam samenleven.

Concreet:

• Het gemeentebestuur is er voor de hele samenleving.
  • De gemeente maakt zich hard voor de meest kwetsbaren.
  • De gemeente streeft ernaar dat iedereen veilig is.
  • De gemeente zoekt naar verbindingen. Ze brengt initiatieven vanuit de samenleving bij elkaar, overbrugt verschillen en zorgt voor respect en uitwisseling tussen burgers met uiteenlopende meningen en opvattingen.

Betrouwbaar en dienstverlenend

De gemeente is de overheid die het dichtst bij de burger staat en in het dagelijkse leven van de burger een belangrijke rol speelt. Iedere burger heeft in meer of minder mate met het gemeentebestuur en moet kunnen rekenen op een goede, vlotte en betrouwbare dienstverlening. De leden van de Gemeenteraad en het college van B&W stellen het belang van de burger op de eerste plaats en zijn voor die burger betrouwbare bestuurders waar ze op kunnen rekenen.

Concreet:

• Er is heldere communicatie en uitwisseling tussen besturen en burgers.
  • Informatieveiligheid en digitale bereikbaarheid van zowel de ambtelijke dienstverlening als het politieke proces dienen te worden doorontwikkeld.
  • Het gemeentebestuur is zichtbaar, dienstverlenend en betrouwbaar in de samenleving en draagt dit ook werkelijk uit op werkbezoeken, in een toegankelijke website en door te investeren in duurzame contacten met burgers.

Integriteit

Vaak wordt er gediscussieerd over de vraag of publieke bestuurders integer handelen of niet. Die discussie ondergraaft het vertrouwen en gezag van bestuurders. Daarom is er een krachtig signaal nodig.

Concreet:

• Bestuurders zijn eerlijk en oprecht. Ze zijn altijd bereid zich te verantwoorden.
  • Het gemeentebestuur bespreekt periodiek de integriteit van politieke ambtsdragers.

Betrouwbaar bestuur