18 oktober 2014

Geen draagvlak voor koopzondagen

SGP: geen draagvlak voor koopzondagen

Het voorstel van het college over de openstelling van winkels op zondag is donderdag 16 oktober tijdens de vergadering van commissie Burger en Bestuur besproken. De SGP-fractie heeft de nodige vraagtekens geplaatst. Vraagtekens die, ook na beantwoording door wethouder Van Hulst, voor de fractie keihard blijven staan. Johan Slootweg: “De SGP-fractie heeft geen vertrouwen in een college dat op deze manier zowel ondernemers al de burger schoffeert en negeert.”

Tijdens de bespreking van het voorstel in de commissie heeft de SGP-fractie het college gevraagd duidelijkheid te verschaffen over de onderzoeksmethode. De fractie vindt het draagvlakonderzoek van het college absoluut geen basis om een besluit te nemen over het wel of niet invoeren koopzondagen. Johan Slootweg:  “Het onderzoek is er op gericht enkele supermarktondernemers ter wille te zijn. Het college heeft zodoende geen oog voor de belangen van de kleine zelfstandige.”

De SGP-fractie heeft voor de commissievergadering onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van het draagvlakonderzoek. Ook heeft de fractie aan de winkeliers gevraagd naar hun mening over de openstelling van winkels op zondag. Van de 44 geënquêteerde ondernemers zegt 77 procent niet gevraagd te zijn door de gemeente naar een mening over de zondagsopenstelling. Op de vraag of de ondernemer bezwaar heeft tegen de openstelling van supermarkten op zondag, antwoordt 54 procent bevestigend. Bij de ondernemers met een levensmiddelen- of bloemenzaak is dat zelfs 70 procent. Als toelichting wordt onder andere genoemd dat supermarkten het de kleine winkelier steeds moeilijker maken. Zal de openstelling van supermarkten op zondag nadelig zijn voor omzet en klandizie van de (kleine) zelfstandige winkelier? Zo’n 70 procent van de winkeliers geeft aan dat dat in meer (omzet en klandizie) of mindere (omzet of klandizie) mate voor hen het geval is. Een aantal van de ondernemers geeft in een toelichting aan dat elke euro maar één keer uitgegeven kan worden. Consumenten die zondags komen kopen, komen ’s maandags niet. De omzet verschuift, terwijl er zondags voor de winkelier wel allerlei extra kosten gemaakt worden. Wat de SGP-fractie betreft kunnen hieruit heldere conclusies getrokken worden. De (kleine) zelfstandige ondernemer is niet gevraagd naar zijn mening en heeft bovendien over het algemeen geen behoefte om open te gaan op zondag. Ook is een meerderheid van deze winkeliers tegen de openstelling van supermarkten op zondag. Los van het laatste, het eerste deugt volgens de SGP al niet. Fractievoorzitter Johan Slootweg: “Bovendien zijn er heel veel brieven en reacties van burgers en kerken. Burgers die de rust op zondag koesteren. Burgers die niet zitten te wachten op zondags (vracht)verkeer in de straat.” Uit deze brieven blijkt dat zij als omwonenden van supermarkten niet zijn gehoord. “Onderzoek wat op deze wijze uitgevoerd is, is beslist ongeloofwaardig en onacceptabel en krijgt dus geen vertrouwen van de SGP-fractie.”

Klik hier voor de uitslag van de enquête