4 december 2015

Geloofwaardigheid BOF onder druk

De SGP-fractie heeft het volgende persbericht vezonden:

Geloofwaardigheid BOF onder druk

In de achterliggende tijd hebben meerdere ondernemers uit De Bilt hun zorgen geuit over de Biltse Ondernemers Federatie (BOF). Recent zijn er opnieuw bestuursleden vertrokken. SGP: ‘Hoe geloofwaardig is de BOF nog als gesprekspartner voor de gemeente?’

De SGP-fractie heeft over dit onderwerp schriftelijke vragen gesteld aan het college. De BOF hoort de belangenbehartiger van zo’n 500 ondernemers uit gemeente De Bilt te zijn. Fractievoorzitter Johan Slootweg: ‘De fractie wordt regelmatig geconfronteerd met vragen en opmerkingen van ondernemers over de BOF. Zij voelen zich niet vertegenwoordigd of plaatsen grote vraagtekens bij zaken waar de BOF mee bezig is.’ Volgens de SGP moet het college zich dit aantrekken, omdat de BOF de overlegpartner van het college is, als het gaat om zaken die ondernemers aangaan.’ Nu er recent drie bestuursleden opgestapt zijn, waarmee er in korte tijd totaal vijf bestuursleden weg zijn, vraagt de fractie zich af: hoe verder met de BOF? De SGP vraagt het college hoe zij het kan verantwoorden dat de BOF de ideale gesprekspartner is namens de Biltse ondernemers. Nu de geloofwaardigheid van de BOF onder druk staat, vraagt de SGP zich af of het niet beter is om rechtstreeks met ondernemersverenigingen binnen de gemeente in gesprek te gaan over hun belangen en eventuele nieuwe ontwikkelingen. Verder vraagt de SGP het college om een financiële  verantwoording van het Ondernemersfonds, waar de gemeente elk jaar 50.000,- euro aan bijdraagt. ‘De SGP-fractie wil deze verantwoording voor de jaren 2013, 2014 en 2015 op tafel hebben’, aldus Johan Slootweg.

Het is niet de eerste keer dat de fractie aandacht vraagt voor de BOF. Onlangs nog bij de begrotingsbehandeling in november heeft de SGP-fractie opmerkingen gemaakt over de representativiteit van de BOF. Naar aanleiding van de reactie die het college toen gaf, vraagt de SGP-fractie zich af of het college voldoende op de hoogte is van de gang van zaken binnen de BOF.