7 maart 2018

Kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan Maartensdijk onveilig en onoverzichtelijk

De SGP-fractie van De Bilt vindt het kruispunt Dorpsweg / Nachtegaallaan in Maartensdijk geen succes. Volgens de SGP is het kruispunt na de wegaanpassing eerder gevaarlijker geworden dan, zoals gedacht werd, veiliger. Hoog tijd om dit kruispunt aan te pakken!

De fractie hoort herhaaldelijk klachten over dit kruispunt. Het is er onoverzichtelijk, onlogisch, gevaarlijk en het verkeer stroomt niet goed door. Ook zijn er sinds de aanpassing van het kruispunt in 2014 te veel ongevallen gebeurd, wat in de oude situatie vrijwel niet meer voorkwam. Commissielid en kandidaat raadslid Arie van der Vlies: ‘Ook uit eigen waarneming zie ik er regelmatig verkeerssituaties die weggebruikers frustreren en regelmatig maar net goed gaan. Fietsers, met name vanuit oostelijke richting, weten niet goed waar ze moeten rijden als ze afslaan naar de Nachtegaallaan. Vrachtwagens vanuit westelijke richting moeten de bocht naar de Nachtegaallaan ruim nemen om geen palen te raken. Verkeer wat op dat moment van de Nachtegaallaan de Dorpsweg op wil, kan vaak geen kant meer op. Zo kan ik een poosje doorgaan. Wat te denken van wandelaars die over willen steken naar het Vuurschepad. Ze kunnen maar zo in de rug ‘overvallen’ worden door een fietser die een stukje eerder al overgestoken is en ineens, onlogisch, van achteren nadert.’

Oplossing moet snel komen!

De SGP-fractie maakt zich al langere tijd zorgen om dit kruispunt. Arie van der Vlies: ‘We hoopten dat het een kwestie van wennen was, maar je ziet er nog steeds veel ongemak. Dat gaat richting het voorjaar en de zomer alleen maar toenemen, als er veel toeristisch fietsverkeer is. Het is en blijft een vreemd kruispunt.’ De SGP-fractie heeft hiervan een verkiezingsitem gemaakt. De komende tijd wil de partij zich ervoor inzetten om dit onoverzichtelijke kruispunt veiliger te maken. Arie van der Vlies: ‘Wij denken dat dit met een niet al te grote ingreep te realiseren is. Wat ons betreft wordt het kruispunt heel snel aangepakt! De put moet gedempt worden voordat het kalf verdrinkt!’