18 oktober 2014

Onderzoek zondagsopenstelling winkels broddelwerk

De gemeenteraad van De Bilt bespreekt deze maand een voorstel van het college over de openstelling van winkels op zondag. Het voorstel komt erop neer dat supermarkten elke zondag hun deuren mogen openen. Andere winkels zouden dat acht keer per jaar mogen . Het voorstel is volgens het college na draagvlakonderzoek tot stand gekomen. De SGP-fractie in De Bilt heeft grote bedenkingen bij dit draagvlakonderzoek.

De SGP-fractie heeft de achterliggende tijd zelf ook onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van het draagvlakonderzoek. De feiten die hieruit naar voren komen en de conclusies die de fractie kan trekken, liegen er niet om. Fractievoorzitter Johan Slootweg: “We kunnen de wijze waarop het onderzoek gedaan is en dus ook de uitkomst ervan niet anders zien dan broddelwerk.” De SGP-fractie legt tijdens de commissievergadering haar feiten en conclusies op tafel.

Wie de SGP kent, weet dat de partij op grond van de Bijbel tegen het openstellen van winkels op zondag is. Een christelijke partij streeft ernaar dat de Tien Geboden die in de Bijbel staan als leidraad gelden in de samenleving. Openstelling van winkels op zondag past niet bij het gebod over het houden van de zondag als rustdag.

Daarnaast tellen voor de partij andere zaken mee, die ervoor pleiten winkels op zondag dicht te houden. Bij de het bepalen van haar mening, denkt de SGP zeker ook aan de (kleine) zelfstandige ondernemers. Wordt er voor hun belang opgekomen? Wordt er naar hun mening gevraagd? Hoe denken zij over zondagsopenstelling? De SGP-fractie heeft ook hier onderzoek naar gedaan. Johan Slootweg: “Naar aanleiding van dit onderzoek kan je ervan uitgaan dat het college van ons een aantal pittige vragen tegemoet kan zien.”