1 februari 2014

Opstappen wethouder Mittendorff onverantwoord

De SGP-fractie van De Bilt betreurt het dat wethouder Mittendorff donderdagavond opgestapt is. De fractie bestempelt het opstappen van Mittendorff als onverantwoord, het had niet mogen en hoeven gebeuren.

Fractievoorzitter Johan Slootweg: “Het opstappen om het enkele feit van geen meerderheid voor de motie van GroenLinks/PvdA vind ik onverantwoord.” Slootweg doelt op het vele werk wat er op de gemeente afkomt als het gaat om de transities van het sociale domein. Hiermee zijn vele miljoenen euro’s gemoeid. Daarbij komt dat de fractie vindt dat Mittendorff deskundig en vooruitstrevend was op het gebied van deze transities.

De fractie heeft vraagtekens bij het opstappen van de wethouder. Het aftreden was naar aanleiding van een motie van GroenLinks/PvdA. In de motie riep de fractie de gemeenteraad op om een keuze te maken over het ontwikkelen van een voorstel voor een nieuw zwembad in De Bilt. Voor het bedrag wat hiervoor nodig is, ruim één ton, kon de fractie geen dekking aangeven. Het ging dus niet om collegebeleid waar bijvoorbeeld een meerderheid van de raad tegen was. Slootweg: “wat mij betreft is het niet nodig geweest dat de wethouder opstapt. Zeker omdat een meerderheid van de raad op dit moment wel een zwembad wil, maar dan wel weloverwogen. Nu ineens een zwembad doordrukken lijkt hap-snap beleid. Daar houdt de SGP niet van.” Daarom heeft de SGP-fractie een motie van het CDA ondertekend, waarin het college verzocht wordt onderzoek te doen naar de haalbaarheid en de financiële consequenties van een eventueel nieuw zwembad. Opmerkelijk was dat de GroenLinks/PvdA-fractie en de fractie Beter De Bilt tegen deze motie stemden.