27 februari 2023

SGP De Bilt maakt zich zorgen over mantelzorg

De SGP maakt zich zorgen over de zorg voor mantelzorgers in gemeente De Bilt. De twee mantelzorgconsulenten van Steunpunt Mantelzorg de Bilt zijn opgestapt. Zij konden zich niet vinden in de nieuwe weg die MENS de Bilt inslaat als het gaat om wijkgericht werken en zagen geen andere mogelijkheid dan hun ontslag in te dienen.

Ondertussen hebben de twee mantelzorgconsulenten afscheid genomen van hun werk en de mantelzorgers. Acht jaar geleden is Steunpunt Mantelzorg gestart. Daar het eerst nog klein was, met een beperkt bereik (185 mantelzorgers in beeld) en niet zoveel activiteiten, is het in acht jaar tijd uitgegroeid tot een florerend Steunpunt Mantelzorg dat inmiddels 1200 mantelzorgers in onze gemeente in beeld heeft. Dit aantal neemt nog steeds toe. Dit is bereikt door het investeren in centraal, overstijgend en doelgroepgericht samenwerken.

MENS De Bilt gaat wijkgericht werken, wat voor de mantelzorgconsulenten zou inhouden dat zij in een bepaalde kern terecht komen. In die kern moet in een team generalistisch gewerkt gaan worden. Hierdoor is een centraal, overstijgend Steunpunt Mantelzorg niet meer aan de orde. Er worden daardoor naar de inschatting van de mantelzorgconsulenten, minder mantelzorgers bereikt.

Met het vertrek van de twee mantelzorgconsulenten verdwijnt veel expertise en ervaring. Op de vraag van de SGP-fractie aan de consulenten wat de mantelzorgers van dit alles gaan merken,  geven zij aan dat door het wijkgerichte werken en het zo verdwijnen van een centraal, overstijgend steunpunt mantelzorg, het risico bestaat dat professionals en mantelzorgers de weg naar het Steunpunt niet meer weten te vinden. Daarnaast wordt ook opgemerkt dat generalistisch werken haaks staat op de expertise die mantelzorgers nodig hebben in de ondersteuningsvraag. Die expertise zou verloren gaan door op deze manier wijkgericht te werken.

Een situatie waar de SGP zich zorgen om maakt. SGP-commissielid Teunis-Jan van Asselt: ‘’We zullen de reactie van de wethouder afwachten op de vragen die gesteld zijn door de fractie van het CDA wat betreft deze situatie. Ook zullen we de vinger aan de pols houden aan de hand van jaarcijfers van MENS De Bilt en zullen wij extra alert zijn op signalen. Onze mantelzorgers verdienen het immers voor 200% om alle steun te krijgen die ze nodig hebben.’’