5 april 2014

SGP roept op tot transparantie

Persbericht:

SGP houdt onderhandelaars scherp

Na de verkiezingen van 19 maart heeft D66 het initiatief genomen tot gesprekken met de in de raad vertegenwoordigde partijen. Het doel daarvan was het komen tot een kundig, stabiel en daadkrachtig college. Ondertussen is de formatie gestart met VVD, CDA en GroenLinks. Volgens de SGP-fractie lijkt het er op dat D66 de partijen niet op inhoudelijke overeenkomsten bij elkaar gezocht heeft.

Dat D66 er vooralsnog voor heeft gekozen om de formatie te starten met VVD, CDA en GroenLinks, is haar goed recht. Maar dat betekent niet dat de SGP daar geen vragen over heeft. Waar is deze keuze op gebaseerd? Een inhoudelijke argumentatie ontbreekt. Terwijl er de komende jaren vergaande en veelomvattende besluiten genomen moeten worden. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de Vierstee? GroenLinks vindt het “onacceptabel” als de plannen voor een nieuwe Vierstee “van tafel” gaan. SGP-fractievoorzitter Johan Slootweg: “VVD en CDA hebben een heel ander geluid laten horen op dit punt. Ik ben benieuwd.” Als het gaat om een gezond economisch klimaat, ook voor de agrarische sector, verschillen de visies eveneens behoorlijk. Om het nog maar niet te hebben over woningbouw voor starters en gezinnen. Een duurzaamheidsagenda moet de basis gaan vormen voor de formatie van het college, terwijl ook op dit punt de meningen verschillen. Johan Slootweg: ”Gezien de uiteenlopende standpunten op meerdere thema’s, zijn wij benieuwd welke partijen het meeste water bij de wijn gaan doen.”

Volgens D66 wordt er gestreefd naar een open bestuurscultuur. Wat de SGP-fractie betreft beginnen we daar meteen mee. De fractie daagt de onderhandelende partijen uit om nu met de gemeenteraad in debat te gaan over de keuzes die ze voor en met elkaar maken. Johan Slootweg: “Laat de verschillende fracties dan meteen maar uitleggen aan hun kiezers waarom een stem op rechts mogelijk resulteert in een coalitie met links en andersom.”