12 maart 2014

Waar gaan we zwemmen?

Het lijkt er bijna op dat voor sommige partijen het zwembad het enige is dat er toe doet in gemeente De Bilt. Laat duidelijk zijn, de SGP is niet tegen een zwembad. Maar wel voor een gezonde financiële positie van de gemeente.  Voor de SGP staat nog steeds, dat we helder moeten hebben hoe ver we nog kunnen springen. Financieel gezien dan natuurlijk. Het is te goedkoop om van de door een paar partijen zo genoemde besluiteloosheid van de gemeenteraad een verkiezingsitem te maken. De vertrokken wethouder weet wel beter. Het college heeft zes jaar lang geprobeerd de gemeenteraad op diverse plannen een besluit te laten nemen om een nieuw zwembad te kunnen bouwen, maar tot op heden geen politiek draagvlak gevonden.

Wie heeft er dan gefaald, de raad of het college?

Bovendien heeft de wethouder in juni 2013 gezegd klaar te zijn met het zwembad, hij zou er niets meer aan doen. Als er nog iets moet komen, ligt het initiatief bij de raad, was de boodschap van wethouder Mittendorff. De enige houdbare verklaring voor zijn aftreden is dan ook van politieke aard en niet inhoudelijk: net voor de verkiezingen politieke winst proberen te maken voor de PvdA!

Een dergelijk spel is gemeente De Bilt onwaardig, daar wil de SGP zich verre van houden!

De SGP pleit voor een gedegen uitwerking van een plan. De SGP vindt dat de gemeente dat verplicht is naar de samenleving. Het gaat hier om gemeenschapsgeld. Daar kan niet zomaar wat mee gedaan worden. We komen mensen tegen, zeker in de kleine kernen, die het logisch vinden dat er nog eens goed naar het plan gekeken wordt. Zij willen niet opdraaien voor eventuele hogere lasten die een zwembad met zich mee zou kunnen gaan brengen. (Is de inwoner van De Bilt zich er sowieso van bewust dat dit kan gebeuren?) Want laten we eerlijk zijn, een groot aantal inwoners van gemeente De Bilt zal het nieuwe zwembad nooit bezoeken.

Een afweging van belangen dus. Dat dient zorgvuldig te gebeuren!