25 januari 2018

Wethouder doet toezeggingen n.a.v. SGP-motie

De gemeente zal soepel zijn in de richting van gezinnen voor wie de restafvalcontainer te klein is. Tevens worden mogelijkheden onderzocht om luiers apart in te zamelen, zoals in enkele andere gemeenten ook gedaan wordt. Ten slotte komt er eind 2018 een evaluatie van het nieuwe systeem van afvalinzameling. Deze drie toezeggingen heeft wethouder Brommersma gedaan naar aanleiding van de motie van de SGP ‘Gezinnen vrijstellen van bijdrage grotere afvalcontainer’.

In haar motie vraagt de SGP vrijstelling van de extra bijdrage (elk jaar 65 euro) voor een grotere restafvalcontainer voor gezinnen met jonge kinderen. De motie is in de vergadering van de commissie Openbare Ruimte van 11 januari jl. uitgebreid behandeld. Duidelijk is dat dit thema breed leeft. Vrijwel alle raadsfracties vinden dat er iets aan dit probleem gedaan moet worden.

De SGP-fractie staat nog steeds honderd procent achter de motie, maar maakt een pas op de plaats en wacht af wat er van de toezeggingen van de wethouder terechtkomt. SGP-fractievoorzitter Johan Slootweg: “We houden het college nauwlettend in de gaten, ook op deze toezeggingen. Zodra we bijvoorbeeld klachten horen over de toezegging over de vraag om een grotere restafvalcontainer, trekken we meteen aan de bel. Zolang de toezeggingen naar tevredenheid nagekomen worden, dienen we de motie niet in maar houden we hem in de zak.” Duidelijk is dat hiermee niet de restafvalzak wordt bedoeld!